fredag 11 april 2008

Tvångstankar, byggfusk samt veckans Pucko och Lobbo

I förmiddags var det åter dags för ett besök i Tingsrätten. Den strikta miljön bland slipsar och hökögon skapar ett nästan tvångsmässigt behov av att göra något irrationellt, till exempel stirra dött rakt fram i någon minut för att därefter kallt resa sig upp och bräka som ett får samtidigt som man kör fågeldansen. När jag i morse cyklade iväg till förhandlingen drabbades jag av tanken att ta med ett helrör cognac och halsa stax innan jag äntrade tingssalen, lägga upp en praktrap, praktisera John Cleeses silly walks fram till vittnesbåset och där prestera ett gemytligt kuckiliku! Nu blev det ju inte riktigt så, jag skred försynt fram till min plats och hymnade vittneseden innan jag med mördande precision återgav en händelse som utspelade sig i slutet av 2005.

Händelsen som sådan blir grunden till min utlovade veckans Pucko och Lobbo. Till höger om mig sitter herr och fru Husköpare som har köpt en nybyggd, nyckelfärdig hästgård. Till vänster sitter Knoll och Tott husbyggare och dessa par tvistar om en säck full med byggfusk. När jag satt utanför och väntade på min tur omgavs jag av en handfull vittnen i ärendet och vi berättade givetvis var och en om anledningen till att vi var kallade. Det var Grävis som hade upptäckt att husets dränering var prydligt placerad i marken runt bostadshuset, men inte kopplad någonstans så att dräneringsvattnet kunde ledas bort samt att stallets dränering låg tre decimeter ovanför underkant bottenplatta. Det var Röris som berättade att betonghäckarna hade gjutit plattan spegelvänt mot huset (?) så att avloppsören kom upp i den ände av huset där toaletten absolut inte var (denna mindre avvikelse justerades till verkligheten genom att dra avloppdledningen till rätt plats genom att kapa samtliga bärande takbjälkar och placera rören där), det var Miljöfundamentalisten som redogjorde för att de bara hade byggt halva avloppsanläggningen, vilket innebar att två veckor efter inflyttning kom skiten upp i duschen när man spolade på toa, det om något är kretslopp – innovativt halleluja! Slutligen kryddades det hela med att dricksvattenbrunnen var borrad tio meter nedströms gödselplattan och att vattenfiltrets backspolning leddes ned under bottenplattan på stallet (eftersom att dräneringen var felbyggd). Listan kan göras längre, bland annat hade köparna fakturerats 18 tusingar för en centraldamsugare de själv hade köpt och installerat. Det var nästan som en förfest i väntrummet, vi garvade än värre för varje berättelse. Dock är det här ju givetvis djupt tragiskt för köparna som gör sitt livs investering och för systemet, som gör det möjligt att slingra fram skitbyggen som detta. Detta gjorde att jag väntar åtminståne en vecka innan jag tar med kanindräkten till rätten. Att överhuvudtaget kunna leverera ett sådant fuskbygge gör det däremot lätt att utnämna veckans Pucko och Lobbo, som dock får bli anonyma tills vidare.

1 kommentar:

Anna Andersson sa...

Som varande nämndeman i tingsrätten där jag bor så skulle det vara spännande att se ett vittne inträda i kanindräkt... Stinker det congac om vittnet vet jag inte riktigt om jag skulle ta honom på allvar, men en "silly walks" skulle onekligen liva upp. ;)
Däremot måste jag tillägga att det är mitt jobb som nämndeman att se gravallvarlig ut, och att inte röra en min om vad jag tänker. Pokerfejs på alltså.
/Kusin Anna