lördag 5 april 2008

Pucko, Lobbo, vitsippor och avhållsamhet

Nu är veckans meditationspass avklarat - jag har varit ute och sprungit! Med mig på löprundan hade jag mina fyrfota följeslagare som vi lite skämtsamt och kärleksfullt ibland benämner Pucko och Lobbo. Löpningen ger tillfälle för reflektion och begrundan över veckans händelser och flera någorlunda kloka slutsatser har dragits vid dessa tillfällen. I början av denna runda började ett embryo till bloggstart gro i bakhuvudet, broder och frugan har nyligen börjat förmedla sina tankar på detta sätt. Jag har dock avhållit mig från dessa tankar för hur ska jag få tid för detta, trebarnsfar, heltidsjobb, styrelseuppdrag i föreningsverksamhet och dessutom två hundar att träna och hålla i arbete samt ett fritidsintresse som tar en hel del tid i anspråk. Under dagens pass bland nyutslagna vitsippor och brummande humlor fanns ju dock inget sådant begrepp som tidsbrist.

Vad ska det då bloggas om? Jag gissar att hundträningens framgångar och dråpligheter kommer att förmedlas och inte minst kommande injagning av unghunden samt de eftersök som det eventuellt blir behov av. Med en blandning av matthet och förtvivlan läser jag de spikklubbekryddade monologer som skrivs om rovdjur, jag har hittills avhållit mig att diskutera frågan eftersom det i allt för många fall bara leder till ytterligare energispillan utan att föra frågan framåt. Något inlägg kommer säkert att behandla min syn på saken och möjligen kommer jag själv att placeras i en av skyttegravarna eller kanske få verkanseld på mig från alla håll, vi får se.

I grunden har jag ett positivt synsätt och respekterar mina medmänniskor, jag brukar också avhålla mig från att förspilla min energi på att föra mina medmänniskor i dålig dager. En av veckans händelser, vid ett vittnesmål i Tingsrätten, resulterade dock i att jag ska formulera veckans, eller månadens Pucko och Lobbo, kanske kärleksfullt och med glimten i ögat men om behov infinner sig, kanske bitskt och skarpt.
Det var tre avhållsamheter på samma gång och tredje gången gillt, nu ska jag leta upp min fru, lägga något av höstens resultat på grillen och njuta av en härlig vårlördag.

1 kommentar:

Krister Fahlstedt sa...

Strålande bra start, Broder!!